Varför du ska Känna att Motions-Bränna är Kanske inte den Bästa Rådet

av: Shannon Fable

AF_dumbellcurl.jpg

Oavsett om du besöka gymmet regelbundet eller inte, har du förmodligen hört frasen “Feel the burn!” Denna välbekanta bit av gym jargong är en av de mest utbredda missuppfattningar i fitness: ju större brännkänsla desto större nytta. Rätt?! Fel. Att satsa på brännkänslan för att nå dina fitness mål kan faktiskt slå tillbaka. Låt mig förklara.

Det Finns Två Typer av Brännkänslor

Den brännande känsla du få under fysiskt krävande motion kan vara av mer än en anledning. En är bra, men den andra är ganska meningslöst.

Den första, ja: Muskulös överbelastning gör att dina muskler darra och om du är ute efter att bygga dina muskler, du vill att det ska hända. Enligt muskel expert Brad Schoenfeld, muskeltillväxt sker endast när stressen placeras på dina muskler och förbi din nuvarande kapacitet. Så, när du lifter mer vikt än dina muskler kan bekvämt hantera, skapar det små rispar i dina muskler. Din kropp vill naturligtvis upprätthålla stabilitet för att det ska reagera genom att reparera dessa risparna. Anpassningen till ökad efterfrågan kommer att producera muskeltillväxt (Schoenfeld, 2013).

Men du kan även uppleva “brännkänslan” när lokaliserad muskulös trötthet sparkar i. Prova det här: Håll armarna rakt ut på den sida som håller telefonen eller en liten vattenflaska. Nu, börjar göra små armcirklar och räkna till 100. Dina axlar kommer att börja få brännkänslan. Ja, detta är en hel del likt den känslan du skulle få om du gör axel höjningar med tunga vikter. Men, tror du att du dra samma nytta av att göra armcirklar med lätta vikter? Naturligtvis inte! Den tyngre vikt orsakar överbelastning som beskrivs ovan och som orsakar brännkänslan. Lokaliserad muskeltrötthet skapar en liknande känsla, men inte ett matchande resultat.

Allt detta innebär att om du ständigt söker efter brännkänslan, vet du verkligen om träningen är gynnsamt? Du kan säkert försöka fokusera på muskelöverbelastning snarare än lokala trötthet, men det finns andra sätt att veta om du är på rätt spår.

Vad Är Bättre Än Brännkänslan

Det är förståeligt hur “brännkänslan” har blivit så önskvärt. Vi vill ha omedelbar återkoppling att vi är på rätt spår när du tränar hos oss. Det verkar därför, om vi kan använda, att vara andfådd som en giltig indikator på en kvalité konditions-intervallträning, då måste det finnas en liknande känsla att sikta på inom styrketräning. Det visar sig, det finns—men det är inte nödvändigtvis “brännkänslan.”

Muskeltillväxt kräver att trötta ut de riktade musklerna inom anaerobt energisystemet. Det betyder att du måste lyfta tillräckligt tunga vikter för att i slutet av 60–90 sekunder du vill inte utföra en annan upprepning och du vill inte prata längre. Så pass så, att samma andfåddhet du få när du gör burpees under en HIIT-träningspass bör vara ditt mål under styrketräningspasset, om muskeltillväxt är vad du är ute efter.

Hur Brännkänslan Vilseleder

Det finns mer! Vissa tunga HIIT-träning, helkropp styrketräning övningar kan producera andfåddkänsla, men inte brännkänslan. Men sluta inte! Jag lovar att de är väl värt mödan. Armhävningar och räckhävningar är två anmärkningsvärda exempel. Dessa funktionell, helkroppsövningar kommer att trötta ut dig (över hela kroppen) men kanske aldrig ge dig brännkänslan; ett långsamt, tungt rep hantel arm böj kanske gör. För allmän kondition och högsta kaloriförbränning, den armhävning eller räckhävning kommer att vinna över hantel arm böj utan tvivel!

I Grunden: Brännkänslan är inte alltid en tillförlitlig indikator på hur hårt du tränar. Om du känner det, acceptera det och gå vidare, men, det finns ingen anledning att jaga det för att validera din träning. Sökandet efter allmän eller total trötthet är ett bättre mål; sekvensering övningar tillsammans som lämnar dig känslan av en helkropps träning och antingen utmaning och bekväm eller utmaning och obekväm kommer att producera hälsa och välbefinnande mål som behövs för ökad daglig levnad och viktminskning.

Och, till sist: Om du precis har börjat träna, kommer tillbaka från skada, eller uppleva utmattning från träning under en längre period, att göra något är bättre än ingenting. Att träna din kropp genom en mängd olika rörelsemönster med ett rörelseomfång av kvalité—oavsett om du upplever obehag—bör firas. En kropp i rörelse stannar i rörelse, och i slutändan, det är vad behövs!

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s