2 Enkla Sätt Att Förbättra Din Vinter Tallrik

on

av: Carly Sippel

 

Vi vet alla att frukter och grönsaker är bäst i-säsong. De är oftast godare, och definitivt mer kostnadseffektivt. Men när temperaturen faller, verkar det som våra färska alternativ är extremt begränsade—särskilt i vårt norra klimat. Men vänta! Jag föreslår att du titta lite närmare. Det finns faktiskt flera mindre kända vinter grönsaker som förtjänar sin beskärda del av rampljuset! Rovor och kålrötter, till exempel, är bra vinter grönsaker proppfulla av näringsämnen och lätt att införliva i recept.

Rovor vs. Kålrötter bigstock-two-organic-purple-top-turnip-94700378-600x434.jpg

Både rovor och kålrötter är en del av den blommigfamilj av grönsaker (tänk kål, broccoli och blomkål). Kålrötter är resultat av ett äktenskap mellan en rova och en kål. Dessa blommiga släktingar är runda i form, men varierar i storlek från varandra. Rovor är bäst när ca. 5–7 cm i storlek, medan kålrötter tendera att vara lite större, ca. 10 cm i diameter. Förutom sin storlek, kan du urskilja de två genom sin färgning; rovor är vanligtvis benvita med ett rött eller lila band nära stammen. Kålrötter är gräddfärgade med en nyans av lila. När du väljer dessa grönsaker, välj lök storlek eftersom de är fast vid beröring och är fria från fläckar eller skador.

Detta gäller Både

Förutom att vara billig och har en lång hållbarhetstid, rovor och kålrötter är rika på näringsämnen som fiber och komplexa kolhydrater. Det betyder att de är inte bara mättande utan även hjälper att stabilisera blodsocker och energinivåer. Rovor och kålrötter även erbjuder en del C-vitamin, som hjälper växa och reparera vävnader efter den träningen vi all vet att du gjorde. Dvs. 20 och 30% av din dagliga C-vitaminbehov per kopp för rovor och kålrötter, respektive!

Om du vill veta mer om närings innehållet i dessa grönsaker, besöka USDAs närings databas för rovor och kålrötter. Skynda inte att kasta ut de rovor stjälkar heller eftersom de är packade med vitaminer som C, A, plusmineraler som kalcium och järn som ni kan och bör äta!

Smak Tilltalande

Ät inte bara rovor och kålrötter för att de är bra för dig. De även smaka kanonbra också! Generellt, rovor och kålrötter har en något söt, jordig smak. Men, ju större löken, desto bittra smaken. Rovor tendera också att bli seg i konsistens om de är större, så håll dig till de mindre diameter lökarna (det är inte så mycket av en oro för kålrötter). På grund av sin neutrala smak, rovor och kålrötter kan användas istället för andra vita stärkelse-grönsaker som potatis.

Förberedelse Tips

Om du saknar kulinariska kreativitet, var inte rädd: Du kan äta både rovor eller kålrötter råa. Trimma botten och toppa grönsakerna och börja skala. En grönsaksskalare kommer att räcka för rovorna, men kålrötter omfattas i allmänhet av en tjockare vaxlager för att hjälpa hålla fukt. Detta lagar ska tas bort innan du äter det. Försök med en skavkniv, snarare än en vegetabilisk skalare för att underlätta skalningsprocessen.

For att öka deras smak, skära rovorna och kålrötter i tärningar och rosta de i lite olja. I likhet med andra blommiga grönsaker, smaken ökar med matlagning (lyckligtvis, den starka svavel lukt associerade med andra blommiga grönsaker gör inte det)!

Om du köpt fler än du kan konsumera omedelbart, ta bort de gröna från rovorna och förvara lökarna i en separat påse för att kunna använda de inom några dagar. Rovor och kålrötter kan förvaras flera veckor i kylen, dock, eller flera månader i en grönsakskällare.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s