Vad Du Behöver Veta Om Gurkmeja

Har du hört? Det finns en gurkmeja tåget på fri fot! Allt från mat och dryck recept till “bota allt” läkemedel prat och även mänsklig och hästtillskott, det finns en hel del prat på sistone om gurkmeja.

Det kan vara överväldigande att smälta allt detta närings info—och ännu svårare om du ska bestämma dig för att faktiskt äta det. Det är därför vi ska bryta ner den nuvarande fascinationen och förklara varför gurkmeja är tippad som ganska kraftfull för vissa människor (varningar inkluderad!). Bara för att det är trenden betyder inte att du ska ändra din kost. Låt oss lära oss mer.

Vad är gurkmeja?

Gurkmeja, även känd vetenskapligt som “Curcuma longa,” är en krydda som varit förhärskande i österländska kulturer i tusentals år, både som mat och traditionell medicin. Gurkmeja är det som ger curry recept sin vibrant gul färg och unik smakprofil. Detta nära släkt till ingefära har inte historiskt sett använts i stor utsträckning i västerländska kulturer. Men nu det är populärare än någonsin med en stigande superkraft rykte.

Varför bry sig om gurkmeja?

Jo, det är faktiskt curcumin, den aktiva substansen i gurkmeja, som erbjuder sina så kallade superkrafter. Forskning tyder på att curcumin kan ha en positiv inverkan på en mängd olika tillstånd, inklusive:

  • Anti-inflammatoriska sjukdomar,såsom osteoartrit genom att sänka nivåer av inflammatoriska enzymer i kroppen.
  • Anti-hyperlipidemia och hjärtsjukdomargenom att minska LDL-kolesterol och förebygga blodplättar klumpar som kan leda till blodproppar.
  • Cancergenom att fungera som en antioxidant och hindra fria radikaler.
  • Neurodegenerativa sjukdomarsåsom Alzheimers och Parkinsons genom att fungera som en antioxidant, antiinflammatoriska, och cirkulation promotor.
  • Matsmältningsproblemsåsom lättretlig tarm, ulcerös kolit, och matsmältningsbesvär genom att öka magens sekret och därmed fungera som en gastroprotektiva.

Men vänta, det finns mer att veta innan du börjar dricka “gyllene mjölk” varje dag.

Kan det verkligen påstå allt detta?

Juryn är fortfarande något fundersamt vad det gäller gurkmeja, men lutar åt att det är inte riktigt lika kraftfullt som du tror.

Samtidigt som du öka din konsumtion av gurkmeja i din kost och det framkalla positiva hälsoeffekter, Universitet av Maryland Medical Center uppmuntrar oss att ta denna forskning med en nypa salt, och säger, “Många studier har skett i provrör och på djur. Gurkmeja kanske inte fungera lika bra på människor.” Curcumin har också låg löslighet och låg biotillgänglighet, vilket betyder att kroppen har svårt att absorbera den och har därför en begränsad aktiv effekt.

“Kan gurkmeja bota cancer? Inte troligt,” Legitimerade Dietist Nicole Osinga säger i Readers Digest. “Men det kan minska inflammation i kroppen som leder till kroniska sjukdomar som cancer? Ja.” Mäktig!

Hur man Införliva Gurkmeja i Din kost

Det visar sig att det finns en mycket specifik anledning till varför gurkmeja fungerar så bra i den östra kök. “Det bästa sättet att ta gurkmeja är med feta ingredienser såsom i curry eller kokosmjölk,” säger Dr. Claudia Gravaghi i Belfast Telegraph. Kom ihåg, att detta beror på att curcumin spelar bra med fett, men inte så bra med vatten.

Intag av GurkmejaGoldenMilk_tumeric-572x580

Den goda nyheten är gurkmeja konsumtion i livsmedel, även i stora mängder, allmänt anses säkra, men en läkare bör konsulteras innan intaget av en gurkmeja tillskott. Medan högst osannolikt, förlängda doser av gurkmeja kostillkott kan ha biverkningar såsom illamående, kräkningar, diarré, eller matsmältningsbesvär. Det bör noteras att gurkmeja tillskottstillverkarna inte krävs ett godkännande före försäljning av FDA. Detta dock inte betyder att det är osäkert. Kompletterande gurkmeja måste fortfarande passera livsmedelsverkets säkerhetsstandarder.

I slutändan, att införliva gurkmeja i livsmedel uppmuntras. Det ser bra ut och smakar underbart! Och ja, det kan även göra dig att må bättre. Bara förvänta inte för mycket, eftersom hälsofördelar från att konsumera gurkmeja kommer att variera från individ till individ.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s