Sanningen: All Styrketräning Är Inte Skapad Jämlikt

Styrketräning, som ni vet, är en viktig del av en väl balanserad fitness-plan. Men all styrketräning är inte skapad jämlikt. De typer av utrustning som to väljer att använda, hur du sekvens övningarna, antalet uppsättningar, repetitioner, vila, och mängden vikt du använder kommer säkert att påverka resultatet på din träning. Därför är det viktigt att förstå de olika alternativen och de hörande resultaten för att göra det bästa valet för dig! (Men oro dig inte; om det är svårt att få grepp om allt detta eller avgöra vad som är rätt för dina mål, kan du alltid fråga en Anytime Fitness Instruktör för att få råd.)

Dina Utrustningsval

Selectorized Styrkeutrustning

Selectorized utrustning har en viktstapel med ett stift för att välja den belastning (eller vikt) för att utöver. De flesta gym har en mängd olika selectorized utrustning för att erbjuda en helkropps workout. Maskinerna är konstruerad för att ge stöd och “vägleda” dig igenom övningen, så att de är en perfekt plats att börja om du är ny till styrketräning. Viktstapeln är lätt justerbar och kan ökas i små steg. Övningarna är ganska enkelt, och om du placera dig på rätt sätt på maskinen (be om hjälp om du är osäker!), hjälper rörelsestöd korrekt genomförande. Det är lätt att få ett tidseffektivt, helkropps workout genom användning av de selectorized utrustning.

Fria Vikter

Hantlar, handvikter, fria vikter… de är alla samma sak! Den viktstapeln i klubben kan verka skrämmande eftersom det inte kommer med instruktioner, men det är ett bra sätt att påverka dina muskler från topp till tå. Beroende på sammansättningen fria vikter variera i vikt från ca. 500g till hundratals Kilogram, och oftast öka med 1kg eller 2.2kg ökning. Fria vikter är extremt mångsidiga och har den extra fördelen att kräva mer muskler att arbeta tillsammans för att slutföra övningen. Till skillnad från selectorized maskiner, du är inte styrd för att utföra övningen, och har inte heller något stöd. Därför måste dina muskler stabilisera och arbeta tillsammans, som ger dig en större avkastning på din investering.

Funktionell Träningsredskap

Till slut, det finns alla andra roliga leksaker du kan se runt omkring i klubben! Funktionellt träningsredskap såsom kettlebells, TRX eller suspension band, sandsäckar, medicinbollar, slangar, BOSU Balance Trainers, stabilitetsbollar, och remskiva systems är mer lättillgängliga än någonsin tidigare. Funktionell utrustning gör det möjligt för kroppen att flytta på sig på ett unikt sätt och kräver att kärnan stabilisera sig/eller producera energi. Inte alla funktionella träningsredskap kommer att överbelasta kroppen på samma sätt, men man bör sträva efter att införliva det när du kan. Din största fördel? Övningar vanligtvis förknippas med funktionell utrustning som är mer integrerade, och istället för att inrikta på en viss muskelgrupp, de få helakroppen att arbeta som en enhet. Naturligtvis, kan en funktionell träning workout också inkludera fria vikter, men övningarna kanske se ut lite annorlunda.

Huvud Programmeringsval

När du vet vilka verktyg som du kan använda för styrketräning, det är också viktigt att förstå de olika sätt som du kan skräddarsy din rutin.

Kroppsdelar

Många människor se styrketräning från en kroppsdels perspektiv. Vissa föredrar att träna alla muskelgrupper i ett enda träningspass (en eller flera gånger i veckan), medan andra väljer att skilja ut kroppsdelar på olika dagar. Både alternativen kan resultera i muskelstyrka och muskulär uthållighet förbättring. Däremot, fokus på enskilda muskelgrupper krävs “specifik” rutiner som tar vanligtvis lite mer tid eftersom fler övningar krävs för att täcka alla individuella muskelgrupper. Fokus på enskilda muskelgrupper även innebär att de inriktade övningar tenderar att bränna mindre kalorier, vilket kan utgöra ett problem om du har ont om tid och är intresserad av fettförbränning. Om så är fallet och du fortfarande vill dela upp kroppsträningen, behöver du minska vila mellan uppsättningar och röra dig snabbt från övning till övning. Du behöver också vara säker på att du lyfter mest vikt du kan utan att kompromissa din form för att öka den totala intensiteten. Om du är intresserad av träning främst för styrkeförbättring eller muskelmassa, och du har got om tid, kommer du använder flera uppsättningar, mindre repetitioner, och mer vikt, med tillräckligt vila emellan uppsättningar och övningar.

Funktionell

En funktionell träning metod behandlar kroppen som en helhet kontra att bryta ner det i enskilda delar. Istället för att välja en kroppsdel, fokuserar du på den primära kroppsrörelser, trycka (upp och ut), dra (ner eller inåt), eller knä-dominerande rörelser och höft-dominerande rörelser. Dessa typer av rörelser fokusera på de större muskelgrupper och mer synergistic muskler behövs för att utföra dem, som öka pulsen. Om övningar är sammanlänkade med lite vila eller om du kombinera de övre och nedre kroppsrörelserna tillsammans, kan du kontrollera både metabolisk konditionering och helkropps konditionering på din lista i en enda workout. Hur bra är inte det?! Och, oro dig inte, din styrka kommer fortfarande att öka (förutsatt korrekt proper belastning), men din kropp kommer att lära sig att röra sig bättre också, vilket förbättra vardagen. Glöm inte: Eftersom fler muskler är inriktade på en gång, kommer din träning inte att pågå så länge heller.

Den Kalla, Hårda Sanningen

Styrketräning är en viktig komponent i varje viktminskningsprogram, men också nödvändigt för livslängd. När vi blir äldre, våra muskler börjar försämras om inte vi arbetar dem, så vi måste hitta ett sätt att få styrketräning när och hur vi kan. Trots all styrketräning inte är skapade lika, är alla sätt bättre än ingen. Fem minuter om dagen eller en timme, tre gånger i veckan, lätta vikter med höga antal reps eller tunga vikter med flera uppsättningar, maskiner eller funktionella utrustning; detta sättet kan ge dig olika resultat i slutändan, men allting kommer att hjälpa till att hålla dig igång många år framöver, vilket är det viktigaste!
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s