5 enkla steg för att hålla sig motiverad under träningen

De allra flesta av uthållighetsidrottar är i högstagrad självmotiverad. Framgång i löpning, cykling, triathlon, längdskidåkning eller andra uthållighetssport kräver konsekvens och långa träningstimmar i förberedelse för ett viktigt evenemang.
Medan detta är sant, kan även de mest hängivna idrottsmäns motivationens nivå ibland avta. Detta kan ofta ses efter den viktigaste lopp eller tävling av deras säsong. Idrottaren är inriktad på detta mål under en lång tid, arbetar stadigt mot det och försöker toppa precis i tid så att deras kropp och själ är skarpa, frisk och redo för sitt bästa resultat för säsongen.
Denna långa förberedelser kräver ofta ett pris, både mentalt och fysiskt och när evenemanget ta slut och de kommer ner från sin post-race ”euforiskt tillstånd”, en brist på fokus och motivation ofta uppstår. Även om detta är en naturlig del av träningsprogrammet, är det fortfarande viktigt att notera det och vidta åtgärder direkt.

Om din motivation släpar av någon anledning kan du följa dessa 5 steg för att få dig tillbaka på rätt spår:

1. Besluta om ditt viktigaste långsiktiga mål (inom 1 år), sedan registrera dig för det!

Den enkla handlingen att underteckna ditt namn på registreringsformuläret (och betala för det) ger dig en omedelbar känsla av mening och fokus. Tiden har ett sätt att glida ifrån oss, och med tydliga och väldefinierade mål ger det oss en knuff för att komma igång.

2. Gör vad du älskar och inte vad du hatar!

Om du gillar att springa, anmäla dig till en löpartävling som får dig motiverad. Det är kanske en tävling där du har haft bra resultat tidigare. Lite positiv förstärkning går en lång väg! Eller kanske det är en tävling i en fräck eller exotisk plats. Det finns cykel engagemang, löptävlingar och triathlon i varje hörn av världen. Det finns inget som att planera en resa runt en tävling för att få dig motiverad!

3. Avsätt tid att träna och får support från din familj.

Din familj helt enkelt, måste stödja dina mål. Det bästa sättet att få deras stöd är att diskutera hur mycket tid du vill avsätta för din träning och se till att bryta ner det för varje dag i veckan.

4. Hitta en träningspartner (eller flera träningspartners).

Vi har alla upplevt extra motivation och ansvar en träningspartner ger. Bara att veta att vår partner väntar oss på gymmet, banan, eller poolen ger ofta lite extra incitament för att få oss ur sängen och till vår träning. Dessutom träna vi oftast hårdare när vi tränar med en kompatibel träningspartner.

5. Slutligen, ha kul och njuta av processen.

Det är kul att ha ett mål. Det är roligt att delta i en aktivitet som vi tycker om. Det är bra att ta hjälp av vår familj och träna med människor vi gillar att vara med. Varje dag vi kan träna, svettas och röra våra kroppar är en välsignelse. Njut av det!
Vi vet alla fördelar med regelbunden motion. Dock har livet ett sätt att göra det till en utmaning. Om inte vi är motiverad och om vi inte schemalägga motion som en vanlig del av vår dag, vår träningstid kommer att få äts upp av andra mindre användbara aktiviteter, varav många är rena tidstjuvar.
Om du känner att träning inte är kul eller om du känna dig inte så motiverad att träna, se över dessa 5 enkla steg och du kommer att vara redo för att komma igång igen.
Så fortsätt att träna hårt, träna ofta och ha givetvis kul!
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s